Mobility 1. FINLAND: “Introduction to the Finnish Education System”


 

 

 

 

 

 

 

 

Getting started with our Educooperative Challenge and with the aim of learning about one of the most trustful Education Systems in Europe, two of us teachers at IES El Caminàs have taken part in the course “Introduction to the Finnish Education System” held last 1st-6th May 2023 held at the Europass Teacher Academy in Helsinki.



Our experience has been both motivating and enriching. We attended course lectures on the ground foundations of current Finnish education both in primary and secondary schools. In addition, we have also had the opportunity to learn about other countries school systems such as Portugal, Germany, France and Bulgaria. In addition to this, we also presented and overall view of our city, educative system and our high school with a digital presentation, a video of our city and a video filmed with a dron by our ex-student … We also explained our Erasmus+ project so that possible partners might be interested in a future exchange programme with students.

 


As for the Finnish approach, we conclude it is a very stable system as a result of a carefully implemented curriculum. The most important aspect is that it is upgraded every 10 years by a pedagogical committee of experts who are independent from government policy. Education is a main value in Finland, for this reason schools are all public and receive an equal and assorted deal of resources, in order to guarantee quality and success.



Moreover, a 2-year compulsory training period during the school timetable is organized for teachers when curriculum is updated, so that they have the necessary time to learn the new pedagogy and didactics, as well as prepare the new teaching programmes and materials required for the next curricular stage. As the teacher training is carried out as a team, it leads to an effective way to share time to develop the interdisciplinary projects on which the new trend is based in this country.



Getting closer to the new curriculum for primary and secondary education which will be … in the school year 2024-25, it is based on the Positive Pedagogy and Strengths development, the STEM interdisciplinary projects (Science, Technology, Engineering and Maths) now into STEAM (including Arts), in Bulgaria already STREAM (adding Rhethorics) and finally the Phenomenon-Based Learning approach established by the new Finnish curriculum. The course materials and presentations on this content are available until the end of the currect year 2023 in the platform WAKELET by entering the code “i5al6Oj1”.



All in all, together with the peaceful atmosphere of the city of Helsinki, the course was a very interesting and inspiring experience thanks to the great involvement of the teachers group and the professionalism and nearness offered by our trainer Irena Papa.

 


Como inicio de nuestro proyecto Reto Educooperativo (enmarcado en el programa europeo  Eramus+) y con el objetivo de conocer uno de los sistemas educativos más fiables de Europa, dos profesoras del IES El Caminás hemos realizado el curso “Introducción al Sistema Educativo Finlandés”, el cual tuvo lugar en la  Europass Teacher Academy de Helsinki, entre el 1 y el 6 de mayo de 2023. 







Nuestra experiencia ha sido enriquecedora y motivadora. Por un lado, asistimos a unas ponencias sobre las bases del sistema educativo finlandés respecto a las etapas escolares de primaria y secundaria. Además, a través de las presentaciones del profesorado asistente al curso, tuvimos la oportunidad de conocer particularidades de los sistemas educativos de Portugal, Alemania, Francia y Bulgaria. Por otro lado, también dimos a conocer nuestra ciudad, sistema educativo y nuestro centro a través de una presentación digital en la que también incluimos un vídeo de nuestra ciudad y el vídeo filmado con un dron por parte de un exalumno. Asimismo, explicamos nuestro nuevo proyecto Erasmus+ y mostramos disponibilidad para una futura movilidad con estudiantes.

 

Respecto a lo aprendido sobre el sistema educativo finlandés, nuestra conclusión es que es un sistema muy estable debido a una cuidadosa y organizada implementación del currículum, ya que una comisión de expertos en pedagogía actualiza sistemáticamente el currículum cada 10 años, sin que ello dependa de la política gubernamental. 

 

La Educación es una cuestión clave y de estado en Finlandia, por este motivo la escuela es pública y está dotada de muchos recursos e instalaciones de manera equitativa, con la finalidad de garantizar calidad y éxito.

Cabe destacar que ante cada cambio de currículum se ofrecen 2 años de formación obligatoria para todo el profesorado en horario lectivo, de manera que los docentes puedan aprender la nueva pedagogía y didáctica, así como preparar las nuevas programaciones y nuevos materiales requeridos para la siguiente etapa curricular. Al realizar la formación en equipo, también se optimiza el tiempo compartido de cara al desarrollo de proyectos interdisciplinares, que son los protagonistas de la nueva tendencia educativa en este país.



Las nuevas actualizaciones curriculares para primaria y secundaria que tendrán lugar el próximo curso 2024-25, estarán basada en la pedagogía positiva y el desarrollo de las fortalezas (se introduce un gran trabajo curricular en valores positivos para una sociedad mejor, así como de crecimiento y desarrollo personal de cara al mundo laboral); los proyectos interdisciplinares STEM (“Science, Technology, Engineering and Maths”), ya convertidos en STEAM incorporando “Artes” (en Bulgaria ya incluyendo “Retórica” en STREAM); y finalmente, el aprendizaje  basado en “fenómenos” cercanos a la vida cotidiana del alumnado. La descripción de estas tendencias y enfoque, junto con los materiales ofrecidos en el curso, estarán disponibles al menos hasta finales de este año 2023 en la plataforma WAKELET, introduciendo el código “i5al6Oj1”.



Así pues, esta formación, junto con la tranquila atmósfera de la ciudad de Helsinki, ha resultado muy interesante e inspiradora gracias a la implicación y las aportaciones del profesorado asistente, además de la cercanía y profesionalidad de nuestra formadora, Irena Papa.

 

Comentarios

Entradas populares de este blog

Mobility 4. The four Cs in the Classroom - Berlin

Mobility 3. The Irish Education System - Dublin from 26rd Nov till 3rd of Dec

Mobility 2. ISLANDIA: "Otra forma de aprender"